2017. január 8., vasárnap

Figyelem szóban és weben

Meddig tud figyelni az ember?

Ha a mindennapi gyakorlatot figyeljük, akkor akár azt is gondolhatnánk, hogy az emberi figyelem határai a végtelenbe nyúlnak. Hányszor halljuk, és hányszor átéljük, hogy az elvileg pszichológiából és marketingből is jól felkészített intézményekben, előadásokon, prezentációkon, kongresszusokon, (vagy akár írásbeli megnyilatkozásainkban a weben) a megfelelő ismeretekkel rendelkező emberek is rákacsintanak hallgatóikra és azt mondják: ne tartsunk szünetet, előbb végzünk!

Kevesen gondolják, hogy ezzel a gesztussal máris "merényletet követtek el" a téma ellen, pontosabban a témát befogadni kész emberek ellen. Ugyanis bizonyított tény, hogy körülbelül 40-45 percig lehet számítani a felnőtt ember - egyre csökkenő - figyelmére. A fokozott figyelmünk pedig csupán 7-10 percig tart ki, még akkor is, ha istenáldotta tehetség az előadó, a téma pedig életbevágóan fontos és mi, hallgatók is teljesen egészségesek és a befogadásra készek, sőt "kihegyezettek" vagyunk. Nézzünk is meg egy erre vonatkozó ábrát Susan M. Weinshenk 100 dolog, amit minden tervezőnek tudnia kell az emberekről c. könyvéből.

A figyelem lankad 10 perc után


Néhány nappal ezelőtt honlapok készítésének, pontosabban azok SEO-jának, keresőoptimalizálásának elemzésekor mutattam be egy, az egész világon elterjedt ábrát, amellyel azt akarja igazolni egy SEO-ban dolgozó cég, hogy legalább 2500 szóból kell állnia egy internetes bejegyzésnek vagy oldalnak ahhoz, hogy a keresőtáblán (az úgynevezett SERP-ben) élre törhessen a weboldal. > SEO dilemmák Chicago honlapjairól Ezzel máris kedvet csinált sokaknál, hogy iszonyúan hosszúra nyújtsák mondandójukat, az a bejegyzés akár elvisel ennyi szót, akár nem visel el.

A figyelem megőrzése a weben

De most velük ne is foglalkozzunk, inkább azt vizsgáljuk meg, hogy a web bejegyzésekben, blog írásainkban miként érhetjük el, hogy a figyelmet fenntartsuk. David Ogilvy a reklámról c. könyvének megjelenése óta tudjuk, hogy a témánkhoz nem illő tényezőkkel nem érdemes próbálkoznunk, az ő példája szerint a fúrótornyokhoz csővezetéket kereső szakembert internetes keresés, újsághírdetések közben nem nagyon érdeklik a másik nem képviselőinek ruhával nem vagy alig takart bájai. Tehát meg kell elégednünk azzal, hogy fejezetekre bontással, képek, videók közbeiktatásával, kiemelésekkel, vagyis bold és italic fontokkal, színek használatával kerüljük el egyfajta monoton szöveg-tenger ijesztő látványát. Jól olvasható betűtípust kell választanunk, lehetőleg fehér alapon majdnem fekete színű fontokkal érdemes írnunk. (A fekete ilyen volna.) És arra is nézzünk példát, hogy egy weboldal nem csak betűkből, videóból, fotóból állhat, hanem piktogramok is színesíthetik, mint például a > Bérautó honlapján:

A Bérautó honlapján a piktogramok.

 A szolgáltatást nyújtó honlapok különös sajátja a felhasználó barátság. Egyszerű navigáció, könnyű kezelhetőség, lényegre törekvés - vagyis mindez ellentmond a 2500 szavas mesterkélt, vírusként terjedő "szabálynak". És ez a felhasználó barátság a figyelmet nem meríti ki! Persze mindezzel távolról sem állítom, hogy néhány egy-két mondatos bejegyzéssel versenyképessé lehetne tenni egy honlapot vagy blogot.

Nincsenek megjegyzések: